Waarom mentale gezondheid zo belangrijk is

Er is de afgelopen tijd ontzettend veel gebeurd in de wereld. Dit gebeurt op grote schaal, waardoor iedereen er mee te maken heeft. Naast de gebeurtenissen op grote schaal, zijn er ook de kleinere dingen die misschien anders zijn geworden. We krijgen ineens online les en werken grotendeels thuis in plaats van op kantoor. 

Ook hebben we de uitdaging gekregen om op een creatieve manier met onze sociale contacten om te gaan. Afspreken is lastig, maar toch hebben we als mens een bepaalde mate van contact en verbinding nodig. Wij als mens zijn sociale dieren en hebben menselijk contact nodig om in leven te blijven.

Als mens zijn we erg gericht op verbinding. Op sociale contacten, op steun en op aandacht. We houden van gezelschap en overleven doordat we mensen om ons heen hebben. Het is een beschermingsmechanisme om in leven te blijven.

Psycholoog Harlow toonde de impact van sociaal contact. Kleine resusapen werden bij hun moeder weggehaald en opgevoed in een laboratoriumomgeving, waarbij sommige baby’s in aparte kooien werden gezet.

In sociaal isolement vertoonden de apen verstoord gedrag, waren ze onrustig en verminkten ze zichzelf. Toen de geïsoleerde baby’s opnieuw aan de groep werden voorgesteld, wisten ze niet hoe ze ermee moesten omgaan – velen bleven gescheiden van de groep en sommigen stierven zelfs nadat ze niet aten.

In dit gedeelte zie je de impact van sociaal contact en wat er kan gebeuren op het moment dat je niet genoeg gevuld bent met liefde.

In een andere studie nam Harlow jonge apen van hun biologische moeders en gaf ze twee levenloze draagmoeders: één was een eenvoudige constructie van draad en hout, en de tweede was bedekt met schuimrubber en zachte badstof.

De baby’s werden toegewezen aan een van de twee condities. In de eerste conditie had de draadmoeder een melkfles en de stoffen moeder niet; in het tweede geval had de stoffen moeder het eten terwijl de draadmoeder er geen had.

In beide omstandigheden ontdekte Harlow dat de jonge apen aanzienlijk meer tijd doorbrachten met de moeder van badstof dan met de moeder van draad. Als alleen de draadmoeder eten had, kwamen de baby’s naar de draadmoeder om te voeden en keerden ze direct terug om zich vast te klampen aan de stoffen moeder.

Om een brug te maken naar de huidige situatie: hoe kun jij op dit moment aan je dosis sociaal contact komen?

Een manier om dit te doen is om te glimlachen naar iemand op straat. Zeg eens ‘hoi’ tegen iemand. In de supermarkt of tegen de postbode. Kijk iemand in de ogen en voel de connectie die je op dat moment maakt. ➡️Win-win situatie, want jij geeft de ander een positief gevoel èn jij maakt contact. 🙏🏻

Naast je fysieke gezondheid, is daarom je mentale gezondheid net zo belangrijk. Mentale gezondheid is de gezondheid van je geest. Dus hoe lekker zit jij in je hoofd? Hoe sta jij op dit moment in het leven? Waarschijnlijk zit hier ruimte voor verbetering in, aangezien je op dit moment deze blog aan het lezen bent.

‘’Give yourself permission to unplug and regroup without feeling guilty. You can’t be there for others if you don’t take care of yourself first.’’

Hoe vaak ben jij in je hoofd bezig met dingen uit het verleden of de toekomst? Hoe vaak ben jij bewust aanwezig in het moment? Ik schat dat er een grote kans is dat je jezelf op de automatische piloot hebt gezet, om maar niet te hoeven nadenken en/of te voelen.

Maar is dit wat je wilt? Zou dit voor jou een goede strategie zijn om meer rust in je hoofd te krijgen? Op de korte termijn zal het werken, maar op de lange termijn ga je jezelf

tegenkomen. Je kunt het vergelijken met een boomerang. Op den duur komt het

keihard terug en ben je weer terug naar de plek waar je stond.

Om je mentale gezondheid te vergroten kun je verschillende dingen doen. Zo kun je doelen stellen, niet meer gaan piekeren, gezondheid eten, bewust leven of positief gaan denken. En ja, ik weet dat dit makkelijker gezegd is dan gedaan, want waar begin je?

Elke dag maken wij ontzettend veel keuzes. Het begint in de ochtend al met welke kleren je gaat dragen en loopt door tot het moment je gaat slapen. Heb jij weleens dat je verstand wat anders zegt dan je gevoel? Wat doe jij op zo’n moment en waar kies je uiteindelijk voor? 

Kies jij voor het negatieve en zie jij vooral de dingen die je niet kunt doen? Of kies jij voor positieve en zie jij vooral de dingen die je nog wel kunt? Positief denken is de sleutel naar succes. Je hebt dit vast al vele malen om je heen gehoord. Maar is dit ook echt zo? 

Ga je je echt beter voelen door alleen een gedachte om te buigen tot een gedachte die je gaat helpen? Ga jij door positief denken ineens anders in het leven staan? Nee. Je kunt wel een gedachte gaan ombuigen, maar als jij deze gedachte niet kunt ownen en niet kunt voelen, ben je nergens. 

Mijn eerste tip voor jou is om je huidige situatie eens in kaart te brengen. Hoe ziet je leven er op dit moment uit?

En vervolgens hoe kijk jij er van een afstandje naar? It’s all about perspective. Wat is jouw perspectief en hoe zou je deze kunnen veranderen?

Ik ben heel benieuwd naar je antwoorden. Deel je ze met mij? Je kunt dit doen door hieronder een reactie achter te laten of een mail te sturen naar info@lisetschuitert.nl

Donderdag 25 februari geef ik een gratis online masterclass waarin ik 8 tips geef voor meer mentale rust. Ik kan alvast verklappen dat het ontzettend tof vond. Wil je hierbij zijn? Meld je aan via deze link.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>> masterclass: 8 tips voor meer mentale rust

Ik zie je snel!

P.S. volg je mij al op instagram?