Grenzen, wat zijn dat?

Zeg jij vaak ‘ja’ tegen mensen of situaties, terwijl je diep van binnen eigenlijk ‘nee’ wilt zeggen? Zit jij niet lekker in je vel en voel je je niet energiek omdat je niet duidelijk hebt wat je grenzen zijn?

Uit onderzoek is gebleken dat veel mensen het moeilijk vinden om hun grenzen aan te geven. Ik begrijp dit helemaal. Ik vond dit zelf ook heel lastig en struggle er soms nog steeds mee, maar weet dat het zo belangrijk is om je eigen grenzen aan te geven. 

Je vindt het lastig om voor jezelf te kiezen en om op een duidelijke manier te communiceren over wat je wel en niet accepteert. Maar waarom is het dan zo belangrijk om dit wel te doen? Dit ga ik je in dit artikel verder uitleggen, maar het komt erop neer dat wanneer je open bent over wat je grenzen zijn, je aan de ander duidelijk maakt wat je wel en niet wilt.

‘’Stop asking why they keep doing it and start asking why you keep allowing it’’.

Grenzen aangeven gaat er onder andere over hoe je je voelt. Herken je het dat je je grenzen vaak aangeeft door in de verdediging te schieten, omdat je voelt dat je je hierdoor kwetsbaar moet opstellen? 

Daarnaast is het aangeven van je grenzen een groot aspect binnen het voelen van verbinding met anderen. Wil je dus een diepe connectie met iemand opbouwen, dan is het van belang dat jij communiceert over wat je wel en niet accepteert. Ik zeg altijd maar zo: als jij je grenzen weet, dan is er ruimte om een ander toe te laten.

Het woord ‘grenzen’ is best breed. Je kunt daarom onderscheid maken tussen vier verschillende soorten grenzen:

  1. Grenzen vanuit je omgeving: hierbij gaat het om de ruimte om je heen. Dus waar je werkt, studeert, woont, maar ook met wie je omgaat
  2. Mentale grenzen: onder dit type grenzen val jij zelf. Hierbij horen ook al je gedachten, meningen, waarden en overtuigingen
  3. Lichamelijke grenzen: onder dit type grenzen valt de manier over hoe jij zorgt voor je eigen lichaam. Dus neem je voldoende rust, slaap je voldoende? Hoe ziet je voedingspatroon eruit? Maar ook je mate van (intensieve) beweging en ontspanning
  4. Emotionele grenzen: hierbij gaat het om je emoties. Ken jij je eigen emoties en weet jij hoe jij je emoties uit? Geef jij toe aan je eigen emoties of stop je ze liever weg? Geef je bijvoorbeeld een ander de kans om je te troosten wanneer je verdriet hebt? Ook is het belangrijk om te weten dat jouw gevoelens van jou zijn en dat de verantwoordelijkheid hiervan bij jou ligt. Ditzelfde geldt ook andersom. Jij bent niet verantwoordelijk voor de angst of blijdschap van iemand anders. Dit ligt bij de ander. 

Over je grenzen gaan betekent dat je op een bepaald moment meer doet dan wat je zelf kunt en/of wilt. Daarnaast kun je ook ‘over je grenzen laten gaan’, waarbij je gedrag van een ander accepteert wat je eigenlijk diep van binnen niet wilt accepteren.

Het kennen van je eigen grenzen is enorm belangrijk. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor de mensen om je heen. Je kunt het zien als een soort gebruiksaanwijzing over hoe jij behandelt wil worden. Hoe beter jij je grenzen weet, hoe meer jij in staat bent om authenticiteit te laten zien, met druk van buitenaf om te gaan, vrijheid voelt om je eigen keuzes te maken en controle voelen en ervaren over je eigen gedrag. 

Door het kennen van je grenzen werk je aan je authenticiteit, je oprechtheid. Je laat zien wie je bent, waar je voor staat en hoe je behandeld wilt worden. 

Hoe je bent opgevoed kan er enorm veel mee te maken hebben over hoe jij denkt over je grenzen. Mocht jij als kind alles en waren er weinig regels, dan is de kans groot dat je nu geen duidelijke grenzen hebt. Heb jij juist voor veel dingen moeten vechten, dan merk je dit nu aan het feit dat je weet waar je voor staat en dit krachtiger laat zien. Hier is zeker geen goed of fout. Het is puur even een stukje bewustzijn creëren voor jezelf om na te gaan hoe je vroeger was, bent opgevoed en hoe je nu bent. 

Hieronder ga ik je een aantal tips en voordelen meegeven:

  • Behandel mensen zoals je zelf behandeld wilt worden. 
  • Als mensen continu over je grenzen heengaan, kan dit voor veel frustratie zorgen. Echter als jij dit niet aan hen laat weten, zullen ze dit blijven doen. Laat je ze het weten? Dan is de kans groot dat ze hun gedrag gaan veranderen en minder vaak over je grenzen heengaan. Het is nog steeds niet mogelijk om letterlijk elkaars gedachten te lezen, dus onderneem zelf actie.
  • Blijf dicht bij jezelf. Als we nu bijvoorbeeld kijken naar je gevoelens dan valt hier door niemand iets over te zeggen. Als jij zegt dat je je verdrietig voelt, dan is dat zo. Jij voelt dit en niemand anders. Een vriend kan zeggen dat dit onzin is, maar hij heeft niet het recht om jouw gevoel te beoordelen. Er is geen discussie mogelijk over je gevoelens. Jij voelt het, jij ervaart het en jij hebt de kracht om ze toe te laten. Niemand heeft hierin het recht om je hierop te beoordelen.

Andere voorbeelden: ‘’Ik vind het niet fijn als je zo tegen me praat. Je geeft me het gevoel dat ik het niet waard ben om je vriendin te zijn.’’ of ‘’Ik zie dat je het goed bedoelt, maar ik doe het liever alleen want daar voel ik me beter bij. Dus ik heb het liever niet’’

  • Wanneer jij duidelijk communiceert over je grenzen, verbeter je hiermee je relaties. De mensen om je heen krijgen respect voor je, omdat ze zien waar je voor staat en je hier krachtig en duidelijk over bent. Ze gaan je beter en met meer respect behandelen. Duidelijk over je grenzen praten maakt je naast authentieker, ook interessanter en respectabeler. En laten relaties nou net gebouwd zijn op wederzijds respect en vertrouwen naar elkaar toe
  • Je gaat meer mentale vrijheid ervaren, want je laat je niet tegenhouden door de mensen om je heen en door het stemmetje in je hoofd. Je pakt de regie over je leven en wordt niet langer geleefd. Je voelt dat er ruimte ontstaat om je passie te volgen en om alleen te dingen waar jij gelukkig van wordt en energie van krijgt. 

Daring to set boundaries is about having the courage to love ourselves even when we risk disappointing others.” – Brené Brown

Het is dus niet egoïstisch om je grenzen aan te geven. Zie het vanuit het punt dat je mensen juist je gebruiksaanwijzing leert over hoe jij wilt dat ze met je omgaan. Jij wilt toch dat je vrienden en familie om je heen gelukkig zijn? Andersom is dit ook zo. Je beste vriendin wil dolgraag dat jij gelukkig bent en als jij je gebruiksaanwijzing openstelt, dan zullen zij die gebruiken en respecteren. 

Hoe ga jij om met je eigen grenzen?