We gedragen ons allemaal op een bepaalde manier. Jij vindt het misschien fijn om op jezelf te zijn, terwijl iemand anders graag mensen opzoekt. In deze blog gaan we dieper in op het onderwerp gedrag. We gaan kijken naar hoe jouw gedrag tot stand komt en wat hieraan ten grondslag ligt.

➡️ ”Ik heb het perfecte plan nodig om te starten”

➡️ ”Ik val continu terug, dus het heeft geen zin om te starten”

➡️ ”Er zijn zoveel mogelijkheden dat ik totaal overwhelmed ben”

Komen deze uitspraken je bekend voor?

Laatst had ik een gesprek met een klant en waren we haar doelen en dromen concreet aan het maken. Terwijl we hiermee bezig waren, gebeurde er iets opvallends. Op het moment dat de klant haar doelen met mij deelde, werd vervolgens elk doel gevolgd door één van de volgende uitspraken:

”Wat als ik faal?”

❌ ”Wat als ik niet goed genoeg ben?”

❌ ”Wat als mensen een mening gaan hebben?”

❌ ”Wat als het toch niet is wat ik graag wil?”

En dit herinnerde mij aan alle keren dat ik zelf op het punt stond om een nieuw pad in te slaan, maar ik zelf ondertussen vast zit in de tussenfase waarin je alles probeert uit te zoeken voordat je daadwerkelijk de eerste stap zet.

Nog zoveel boeken lezen, nog zoveel podcasts luisteren, nog zoveel blogs lezen en DAN kom ik pas in actie. Ik dacht ooit het ‘perfecte plan’ nodig te hebben om in actie te komen.

FOUT.

Dat is niet hoe gedrag werkt en hoe je verandering gaat krijgen. Helaas 😉

Je krijgt pas duidelijkheid wanneer je in actie komt. 

Duidelijk komt door het nemen van actie. Door te starten. Hoe oncomfortabel dit misschien ook voelt. Laten we het vergelijken met het ijsbad. De eerste keer dat ik dit ging doen had ik allemaal stemmetjes in mijn hoofd. Kan ik dit wel? Is dit niet te koud voor mijn lichaam? Misschien ga ik wel dood (beetje overdreven, maar je snapt het punt). 

Een eerste keer is letterlijk jezelf een schop onder de kont geven en het DOEN. Verandering van gedrag komt niet zomaar aanwaaien, daar zul je voor in actie moeten komen. Er is nog nooit iemand wakker geworden die ineens getransformeerd was.

Maar hoe ziet gedragsverandering er nu uit? Ik begrijp dat je nu op het puntje van je stoel zit en nieuwsgierig bent. 

In bovenstaand model kun je zien hoe gedragsverandering eruit kan zien. In de eerste fase ben je je nog niet bewust van een ‘probleem’. Wanneer je erop aangesproken wordt, zal je het dus ontkennen. Stel ik spreek je aan en zeg dat je teveel aan het klagen bent, dan zal dit je ene oor in gaan en door de andere er weer uit.

Daarnaast is er nog geen druk om iets te gaan veranderen. Stel we nemen als voorbeeld een vrouw nemen die last heeft van haar perfectionisme en nog niet wil inzien dat dit een oorzaak is van haar stressniveau en controledwang.

In de tweede fase komt bewustzijn om de hoek kijken. Je wordt je steeds meer bewust van dat er iets niet klopt. De vrouw uit het voorbeeld wil wel veranderen, maar weet nog niet hoe ze dit kan doen en of het überhaupt mogelijk is. Wat ze doet, is dat ze op zoek gaat naar mogelijkheden om hier mee aan de slag te gaan.

❌ Let op: het is heel verleidelijk om lang in deze fase te blijven hangen. Op internet is oneindig veel informatie te vinden, waardoor het makkelijk is jezelf hierin te verliezen en het moment van verandering en actie uit te gaan stellen.

De vrouw komt verschillende informatie tegen en met deze informatie wordt een plan gemaakt. Wanneer we kijken naar de volgende fase, dan is dit de fase dat er daadwerkelijk iets aan het gedrag gedaan wordt en dat iemand open staat voor verandering. 

En dan, met alle informatie en met het gemaakte plan, is het tijd voor actie. In fase vier gaat de vrouw actie ondernemen en iets aan haar perfectionisme doen. Ze pakt haar eigen verantwoordelijkheid door haar gewoontes onder de loep te nemen. Ze gaat dit analyseren en beschrijven. Dit doet ze in kleine stappen, waardoor het voor haar haalbaar is, ze resultaat krijgt èn het duurzaam is voor de lange termijn.

Het doorbreken van een gewoonte kost tijd en hiervan is ze op de hoogte. Wanneer je besluit om nieuw gedrag aan te gaan leren, is er een risico in het spel dat je een terugval gaat krijgen. In fase vijf is het van belang dat je je nieuw aangeleerde gedrag gaat volhouden. Dit kun je doen door jezelf te belonen voor nieuw gedrag. Dus wanneer jij besluit om vanaf nu elke ochtend koud te gaan douchen, maak jij met jezelf het commitment om dit ook daadwerkelijk te gaan doen. Om eventuele excuses die gaan komen niet te accepteren en te doen wat je moet doen ongeacht de omstandigheden.

Oké, dus je weet nu hoe je gedrag kunt veranderen. Allemaal leuk en aardig denk je nu, maar welke gouden tips kan ik nog meer toepassen om mijn lat lager te leggen? Ready? Let’s go!

✨TIP 1: ‘Nee’ is een volledige zin

Merk je weleens bij jezelf op dat je het een uitdaging vindt om ‘nee’ te zeggen. Om daarmee je grenzen te laten zien. Wanneer je dit niet doet weten mensen niet wat je grenzen zijn en gaan ze er makkelijk overheen. Dan komen er dingen in je leven waar je stiekem geen zin in hebt. Maar toch doet. ‘Nee’ is een volledige zin en besef dat je niet overal bij hoeft te zijn. Het is oké om voor jezelf te kiezen en dingen over te slaan. Zo lang jij jezelf maar tevreden houdt, in plaats van continu anderen. Deal? 

TIP 2: 80% is ook goed

Ik weet nog dat ik gedurende mijn opleiding continu meer wilde. Het studeren was nooit genoeg en elk vrij moment benutte ik om mijn studieboeken in te duiken. Herkenbaar? Totdat ik het inzicht kreeg dat mijn 100% voor iemand anders 200% is. Dus dat ik prima 80% mag geven en dat dit goed genoeg is. En misschien denk je nu: Ja hallo, ik wil het hoogst haalbare. Maar wat nou als je continu op jouw limiet zit? Heb jij dan nog ruimte en reserves over? Ik denk het niet. Je verbruikt continu je gehele energie, waardoor je batterij leegloopt en het geen tijd heeft om weer op te laden. 

Ik daag je uit: wanneer is een taak, verslag, gesprek of training voor 80% goed genoeg? Door dit van te voren vast te stellen stel je kaders voor mezelf en kun je hier straks makkelijker op teruggrijpen. En ja, dit mag spannend zijn en oncomfortabel maar onthou dat deze groeipijn erbij hoort. Probeer het eens, ga ontdekken en zie wat het je oplevert. 

TIP 3: Sta stil bij je successen. 

Je bent ongelofelijk goed in dingen doen, maar je zult geen voldoening ervaren wanneer je nooit stil staat bij wat je bereikt hebt. Je leven wordt zoveel leuker als je kunt genieten van je successen en hier bewust bij stil staat. Als je dus jezelf deze waardering kunt èn durft te geven. Tuurlijk, dromen en doelen hebben is geweldig. Maar wanneer je continu de focus legt op de dingen die je nog niet hebt ga je frustratie ervaren.

Een manier hoe dit binnen mijn coaching centraal staat is door stil te staan bij de ‘wins’ van klanten. Wat heb je afgelopen week gedaan? Wat is je grootste win geweest èn hoe ga je vervolgens deze win vieren. Wil jij dit ook? Meld je dan via deze link aan voor een 1-op-1 inspiratiesessie waarin je binnen 60 minuten helder hebt op welk vlak jij jezelf tegenhoudt èn welke stappen jij vervolgens kunt zetten. Samen bereik je meer en op een snellere manier, dan alleen. 

Dus: wat is de volgende stap die jij mag gaan zetten vandaag? Laat het mij weten in de reacties! ⬇️